Med virkning fra den 1. januar 2025 blev der i 2024 indført nye regler om afskrivning af software, hvilket betyder, at alle udgifter, der karakteriseres som enten anskaffelse eller forbedring i relation til softwareudvikling, har skullet aktiveres. Disse regler ser nu, langt om længe, ud til at blive lempet en smule, idet der indføres en mulighed for, at egne lønudgifter til softwareudvikling kan fradrages, uanset om der er tale om vedligeholdelse, forbedring eller udvikling af helt ny software.
De nye afskrivningsregler for software har været under voldsom kritik, siden de blev indført, men nu er der lys for enden af tunnelen. Et nyt lovforslag vil med tilbagevirkende kraft til den 1. januar 2025 give mulighed for fradrag af egne lønudgifter til softwareudvikling op til ca. 4,8 mio. kr. i 2025 og 5 mio. kr. i 2026. Lønudgifterne vil hermed kunne fradrages i det år, hvor de afholdes – og ikke først når udviklingen er afsluttet.
Idet lovændringen har tilbagevirkende kraft, vil det betyde, at de virksomheder, der ønsker at gøre brug af reglerne for indkomståret 2025, skal anmode om genoptagelse.
Har virksomheden afholdt egne lønudgifter til softwareudvikling udover de ca. 4,8 mio. kr. i 2025 (5 mio. kr. i 2026), skal lønudgifter, ud over beløbet, der kvalificeres som enten anskaffelses- eller forbedringsudgifter, afskrives med maksimalt 25% årligt – men først når softwareprojektet er færdigudviklet. Udgifter, der fradrages efter de nye regler, kan ikke tillægges driftsmiddelsaldoen.
Særlige forhold, du skal være opmærksom på
Der er flere væsentlige forhold at være opmærksom på i forhold til de nye regler:
Positiv effekt på likviditeten
Det nye lovforslag hjælper på likviditeten både i form af, at udgifterne til softwareudvikling nu kan fradrages tidligere, men også fordi udgifterne herved kan modregnes i eventuelle modtagne tilskud.
Eksempel:
Et iværksætterselskab, som modtager et skattepligtigt tilskud på f.eks. 500.000 kr., der fuldt ud går til betaling af løn til ansatte beskæftiget med softwareudvikling, vil hermed i realiteten ikke komme til at betale skat af tilskuddet.
Det er derfor meget positivt for landets virksomheder, at der indføres denne regelændring med tilbagevirkende kraft.
Vedtagelsen af lovforslaget
Lovforslaget er endnu ikke vedtaget, men det forventes vedtaget i 4. kvartal 2026.