Skip to main content
Welcome to Deloitte
If we have selected the wrong experience for you, please change it above.

Finanslov 2027

Udspillet påvirker skatten og boafgifter

Regeringen har fremlagt sit udkast til finansloven for 2027. Udspillet rummer mange elementer, der påvirker personers og selskabers skattebetaling.

Allerede i forbindelse med fremlæggelsen af regeringsgrundlaget i juni 2026 blev det klart, at der de kommende år vil ske store ændringer på skatteområdet. Med den nye regerings første finanslovsudspil ser det ud til, at man hurtigt vil forsøge at implementere en del af disse elementer fra regeringsgrundlaget.

Loft over rentefradrag for privatpersoner
Som bebudet i regeringsgrundlaget foreslås der indført et loft over fradraget for negativ nettokapitalindkomst på 150.000 kr. for enkeltpersoner og 300.000 kr. for gifte ægtefæller. Begrænsningen i rentefradraget vil kun have betydning for privatpersoner, men vil i visse situationer også omfatte privatpersoners erhvervsmæssige renter.

Lovændringen vil omfatte al negativ nettokapitalindkomst, herunder også kurstab på obligationer, tab på investeringsselskaber mv. 

Det er uden betydning, hvornår et lån er optaget. Lovændringen forventes indført fra 2028.

Mellem- og top-topskatten afskaffes igen
Mellem- og top-topskatten afskaffes, mens topskatten bevares på 15%. Topskatten skal gælde for indkomster over 800.500 kr. (2027 niveau). Der indføres i den forbindelse en ny hovedaktionærmodel – det er endnu uvist, hvad den vil indebære.

Det er ikke klart ud fra den tilgængelige tekst, hvornår lovændringen får virkning, men det forventes først at ske fra 2028.

Boafgift på 30%
Det foreslås at ændre boafgiften til 30% på dødsboer med en formue på over 10 mio. kr., samtidig med at bundfradraget i afgiftsgrundlaget fra 2029 forhøjes til 435.000 kr. (2027-niveau). 

Konkret betyder det, at dødsboer med en formue på over 10 mio. kr. skal betale 15% ekstra i boafgift på den del af boets formue, som overstiger 10 mio. kr. Det er ud fra den offentliggjorte tekst uklart, om grænsen opgøres pr. person eller samlet for ægtefæller. Vi forventer, at dette vil blive klarlagt, når lovforslaget fremsættes.

Ændring af reglerne for boafgift vil blive indført fra 2028. Reglerne for aktive erhvervsvirksomheder (10% i bo- og gaveafgift) samt reglerne for gaveafgift vil ikke blive ændret, jf. tidligere udmelding fra skatte- og vækstministeren. 

Der vil fortsat skulle betales en tillægsboafgift (25%) af arv til personer uden for den nærmeste familie.

Selskabsskatten sænkes med 3%
Det følger af finanslovsforslaget, at selskabsskatten nedsættes med 3% (til 19%) i 2030. Med udgangspunkt i regeringsgrundlaget og statsministerens tale ved Folketingets åbning, forventes nedsættelsen dog at ske over en 3-årig periode.

Der lægges også op til et loft på 17 år for fremførsel af underskud i selskaber.

Hovedaktionærmodel
Der vil blive indført en hovedaktionærmodel, som skal sikre, at hovedaktionærer fremover har en sammensat marginalskat tættere på marginalskatten for topskatteydere. Dette forventes at ske fra 2029.

Afskaffelse af ekstrafradrag for forsøgs- og forskningsomkostninger

Der planlægges en afskaffelse af ekstrafradrag på forsøgs- og forskningsomkostninger, det såkaldte F&F-fradrag. Dette sker for at sikre en del af finansieringen af skattereformen. Der lægges umiddelbart ikke op til en afskaffelse af skattekreditsordningen. 

Det er uklart, hvornår afskaffelsen præcist får virkning, men det forventes ud fra den tilgængelige tekst at ske fra 2030.

Forhøjelse af progressionsgrænse på aktieindkomst og indskud til aktiesparekontoen
Der foreslås en forhøjelse af progressionsgrænsen på aktieindkomst, så der alene skal betales 27% skat af de første 110.000 kr. aktieindkomst. 

Derudover skal indskudsloftet på aktiesparekontoen hæves til 500.000 kr.

Det forventes, at begge forslag indføres hurtigst muligt.

Kompensation for renter, der skyldes sent udsendte ejendomsvurderinger
Der vil blive indført kompensation til boligejere, som har betalt renter af en restskat, der skyldes sent udsendte ejendomsvurderinger. Boligejere vil således få tilbagebetalt disse renter.

Ordningen vil få bagudrettet virkning fra indkomståret 2021 og frem. Det betyder, at boligejere, der allerede har betalt renter, vil blive kompenseret. 

Kompensationsordningen vil blive indført via forskuds- og årsopgørelsessystemerne i 2027.  

Beskatning af tech-virksomheder
Der foreslås indført beskatning af tech-virksomheders omsætning. Det fremgår af finanslovsudspillet, at indførslen af den danske tech-skat vil ske i tæt samarbejde med andre EU-lande og Skatte- og Vækstministeriet oplyser, at sådanne regler allerede er indført i Østrig, Frankrig, Spanien og Italien.

Beskatningen forventes at træde i kraft fra 2029.

Afslutning
Det offentliggjorte finanslovsforslag er endnu ikke fremsat i lovforslag eller vedtaget. Vi vil holde dig ajour, når der er mere konkret nyt i forhold til de enkelte elementer. 

Did you find this useful?

Thanks for your feedback