Przejdź do głównej treści
Witamy w Deloitte

Jeśli ustawienia, które wybraliśmy, są nieodpowiednie, zmień je powyżej.

Przegląd prasy podatkowej

Codziennie na Twój e-mail

Przegląd prasy podatkowej

Zobacz wydania "Przegląd prasy podatkowej" i zasubskrybuj powiadomienia e-mail.

Pragniemy poinformować, iż w przypadku niektórych artykułów dostęp do pełnej treści jest możliwy dopiero po opłaceniu abonamentu w odpowiednim dzienniku. Linki odsyłające do takich artykułów są przez nas zamieszczane - zgodnie z licznymi sugestiami - dla wygody tych odbiorców, którzy mają opłacony abonament.

Jednocześnie pragniemy wyjaśnić, że koszt dostępu do poszczególnych artykułów autorstwa ekspertów Deloitte został nałożony przez podmioty publikujące artykuły, a tym samym posiadające do niego prawa autorskie. Deloitte nie ma wpływu na jego wysokość.  
 

Przegląd prasy podatkowej z 28 września  2026 r.:

Solidarna odpowiedzialność w VAT obejmie usługi niematerialne

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o VAT, która zakłada m.in. rozszerzenie solidarnej odpowiedzialności nabywcy za zaległości podatkowe sprzedawcy na usługi m.in. informatyczne, doradcze i księgowe. Zgodnie z poprawką Senatu, przed solidarną odpowiedzialnością nadal zabezpieczać ma zapłata w podzielnej płatności (split payment). Ustawa umożliwi także sprawdzenie statusu kontrahenta w wykazie podatników VAT pięć lat wstecz.

Źródło: Monika Pogroszewska, Prawo.pl

 

NSA: raport sprzedażowy przy licencjach to nie to samo co protokół odbioru

Otrzymanie raportu sprzedażowego od kontrahenta nie wyznacza momentu powstania obowiązku podatkowego VAT przy usługach licencyjnych rozliczanych miesięcznie lub kwartalnie. Tak uznał Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku dotyczącym producenta gier. Czy podatnicy są skazani na korekty?

Źródło: Tomasz Piotrowski, Jarosław Kwoka, Gazeta Prawna

 

Import usług finansowych. Czy można wybrać opodatkowanie VAT?

Czy podatnik może wybrać opodatkowanie VAT usług finansowych, gdy nabywa te usługi od zagranicznego kontrahenta i rozlicza w Polsce VAT z tytułu ich importu? Naczelny Sąd Administracyjny odpowiedział na to pytanie.

Źródło: Izabela Tomaszewska-Gałuszka, Gazeta Prawna

 

Jak wystawić zbiorczą fakturę w KSeF

Wystawienie pojedynczej i miesięcznej faktury zbiorczej jest możliwe, ale pod warunkiem, że podatnik wymieni nazwy wszystkich nabytych towarów lub usług z przyporządkowaniem im właściwych stawek VAT.

Źródło: Marcin Szymankiewicz, Rzeczpospolita

 

Czy trzeba zapłacić VAT od posiłków wydawanych w szkole

Przedsiębiorca ma wynająć od gminnej szkoły podstawowej pomieszczenia kuchenne i, wykorzystując własny personel, przygotowywać oraz wydawać posiłki uczniom na terenie placówki. Usługi będą świadczone wyłącznie na podstawie umowy zawartej z placówką oświatową, a nie umów z rodzicami uczniów. Czy będą one zwolnione z VAT jako usługi ściśle związane z usługami opieki nad dziećmi i młodzieżą wykonywanymi w formach i na zasadach określonych w przepisach prawa oświatowego?

Źródło: Marcin Mroziuk, Gazeta Prawna

 

Fiskus weźmie akcyzę od auta skradzionego za granicą

Nie ma znaczenia, że samochód kupiony za granicą został wcześniej skradziony. Nabywca musi zapłacić podatek akcyzowy, nawet jeśli auto zostało skonfiskowane przez policję – stwierdził po raz kolejny dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Źródło: Mariusz Szulc, Gazeta Prawna

 

Jak rozliczyć w VAT i PIT zagospodarowanie terenów zielonych na zlecenie prywatnej firmy

Przedsiębiorca na zlecenie firmy X usunął roślinność, wykonał mulczowanie i uporządkował teren wokół jej siedziby. Za całość ustalono jedną cenę – 100 tys. zł netto. Po zakończeniu prac wystawił fakturę w KSeF, a następnie otrzymał zapłatę. Jak powinien rozliczyć usługę na gruncie VAT i PIT?

Źródło: Marcin Szymankiewicz, Gazeta Prawna

 

Mniej MDR, mniej formalności. Od 1 października 2026 r. duże zmiany w ordynacji podatkowej
Obowiązek MDR zostanie zasadniczo ograniczony do uzgodnień transgranicznych. Jest to istotne uproszczenie, ponieważ dotychczas polskie regulacje obejmowały obowiązkiem raportowym znacznie szerszy zakres zdarzeń. Adwokat, radca prawny czy doradca podatkowy będzie zwolniony z obowiązku przekazania informacji o schemacie, jeżeli jej przekazanie prowadziłoby do naruszenia prawnie chronionej tajemnicy zawodowej. Zwolnienie nie oznacza jednak, że obowiązek raportowy znika - mówi dr Radosław Bulejak, radca prawny i doradca podatkowy w Kancelarii AXELO Prawo i Podatki.

Źródło: Wiesława Moczydłowska, Prawo.pl

 

Trzeba przygotować księgi do raportowania JPK_KR_PD

Dla wielu przedsiębiorców przedłużenie terminu na przesłanie JPK_KR_PD może być pułapką, bo o niektórych aspektach trzeba pomyśleć przed zamknięciem ksiąg. Jednym z nich jest przypisanie kont rachunkowych do znaczników.

Źródło: Agnieszka Jurcimierska-Pawlik, Rzeczpospolita

 

NSA: nie każda rynkowa wycena musi wynikać z ustawy

NSA uznał, że metody szacowania dochodu z ustawy o CIT wiążą organy, a nie podatnika. Do wykazania rynkowości transakcji podatnik może stosować także inne rzetelne techniki wyceny (np. DCF), jeśli opierają się one na rynkowych założeniach.

Źródło: Maciej Gierada, Rzeczpospolita

 

Bezpośrednie udziały warunkiem zwolnienia odsetek z WHT

Zwolnienie odsetek z podatku u źródła wymaga spełnienia szeregu przesłanek o charakterze materialnym i formalnym. Jednym z kluczowych elementów pozostaje bezpośrednie posiadanie odpowiednio 25 proc. udziałów lub akcji przez okres dwóch lat.
Źródło: Natalia Kozyra, Rzeczpospolita

 

Kiedy spółka traci prawo do estońskiego CIT

Podatnicy opodatkowani ryczałtem od dochodów spółek muszą stale kontrolować strukturę firmy, przychody i transakcje. Niespełnienie warunków grozi utratą ryczałtu i zakazem ponownego wyboru tej formy opodatkowania.

Źródło: Lidia Rubińska, Rzeczpospolita

 

Fundacje rodzinne: resort uwzględnił część uwag, ale kluczowe zastrzeżenia zostały

Ministerstwo Finansów częściowo wysłuchało rynku i poprawiło projekt w kilku ważnych miejscach. Nadal jednak nie odpowiedziało na pytanie najważniejsze: dlaczego podstawowe parametry podatkowe fundacji rodzinnej mają być zmieniane przed zakończeniem przeglądu - pisze Piotr Aleksiejuk, radca prawny, wspólnik kancelarii Wojarska Aleksiejuk & Wspólnicy.

Źródło: Piotr Aleksiejuk, Prawo.pl

 

Interpretacje w sprawach podatku od nieruchomości – ujednolicenie zasad

Od 24 września interpretacje dotyczące podatków i opłat lokalnych trafiają do systemu EUREKA zamiast do rozproszonych BIP-ów. Samorządowe organy podatkowe mają je niezwłocznie przekazywać szefowi KIS, co znacznie ułatwi ich wyszukiwanie.

Źródło: Piotr Najder, Dominika Kasińska, Rzeczpospolita

 

Sponsorowanie sportu, kultury i nauki pozwala obniżyć podatek dochodowy

Choć ulga sponsoringowa obowiązuje od stycznia 2022 r., to nadal korzysta z niej niewielu podatników. Przepisy miały zachęcić do wspierania sportu, kultury i nauki, jednak w rzeczywistości stały się kolejnym obszarem sporów z fiskusem.

Źródło: Bartosz Kajdan, Rzeczpospolita

 

Wydatki spółki jawnej są kosztem spółki z o.o. po przekształceniu

Spółka z o.o. zaliczy do kosztów wydatki, które zostaną poniesione w związku z prowadzoną przez spółkę jawną działalnością gospodarczą przed dniem przekształcenia, a które – zgodnie z przepisami ustawy o PIT – nie zostaną uznane za koszty przez wspólników przed przekształceniem.

Źródło: Franciszek Polkowski, Rzeczpospolita

 

Ustalenie rezydencji podatkowej osoby fizycznej – kiedy podatnik rozlicza w Polsce wszystkie dochody

Praca za granicą, przeprowadzka do innego państwa, pozostawienie rodziny lub mieszkania w Polsce, prowadzenie działalności gospodarczej w jednym kraju i zamieszkiwanie w drugim – każda z tych sytuacji może powodować wątpliwości dotyczące rezydencji podatkowej. Jej prawidłowe ustalenie ma podstawowe znaczenie, ponieważ decyduje o tym, czy w Polsce należy rozliczyć wszystkie osiągane na świecie dochody, czy wyłącznie dochody mające polskie źródło. Jak wskazuje praktyka, podatnicy niezwykle często mają z tym problem, co prowadzi do sporów z organami podatkowymi.

Źródło: Rafał Styczyński, Prawo.pl

 

Spóźniona wypłata już bez ulgi dla młodych

Przychód, który podatnik otrzyma po ukończeniu 26. roku życia, nie jest zwolniony z PIT. Nie ma znaczenia, że dotyczy on miesiąca, gdy młodemu przysługiwała jeszcze ta preferencja – wynika z interpretacji dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.

Źródło: Mariusz Szulc, Gazeta Prawna

 

Pary jednopłciowe rozliczą się z podatków jak małżeństwa

Osoby, które uzyskają w Polsce transkrypcję zagranicznego aktu małżeństwa, zawartego w innym kraju UE, będą płacić w naszym kraju podatki jak małżonkowie różnej płci. To oznacza, że skorzystają z takich samych preferencji i zwolnień.

Źródło: Katarzyna Jędrzejewska, Gazeta Prawna

 

Podatki par jednopłciowych. Interpretacja ministra finansów wywoła chaos?

Minister finansów zapewne chciał dobrze, ale efekt jego działania może spowodować jeszcze więcej chaosu w naszym systemie podatkowym. Mówi o tym w wywiadzie dla DGP Radosław Piekarz, doradca podatkowy i partner w kancelarii A&RT Rynkowska Piekarz.

Źródło: Radosław Piekarz, Mariusz Szulc, Gazeta Prawna

 

Skarbówka zajrzy do konta tylko za zgodą sądu. W jakich sytuacjach?

Posłowie chcą odebrać fiskusowi możliwość sięgania po dane z rachunku osoby fizycznej, również jeżeli prowadzi ona działalność gospodarczą. Nie oznacza to jednak, że urząd całkowicie straci dostęp do kont podatników.

Źródło: Izabela Tomaszewska-Gałuszka, Jacek Lewartowski, Gazeta Prawna

 

Pierwszy dom bez PCC. Fiskus przegrywa spory o zwolnienie z podatku

Dobra wiadomość dla podatników kupujących swoją pierwszą w życiu nieruchomość mieszkalną. W ostatnim czasie NSA kilkakrotnie rozstrzygnął spory dotyczące zwolnienia w takiej sytuacji z PCC. Za każdym razem fiskus przegrał.

Źródło: Izabela Tomaszewska-Gałuszka, Gazeta Prawna

Did you find this useful?

Thanks for your feedback